CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Sunday, June 27, 2010

Chocolate Class!!!!!

Hari ini saya attend satu kelas Homemade Chocolate dkt seksyen 19 and my tok guru is kak watie mmg seorang yang sangat friendly n suka sangat belajar dgn dia sbb dia seorang yang tidak kedekut ilmu langsung...:D...two thumbs up to kak watie...selain daripada dia classmate pun sangat la best...saya ada 2 org classmate iaitu kak azra which is seorang cikgu dkt klang and dr wan which is seorang broker hartanah...mmg a lot of experience dapat dlm kelas ini...selain dapat ilmu coklat saya dapat gak kwn baru n dpt new experience dlm real estate...hehehehe...dr wan dah promote untuk pegi class dia plak next week...(Mr Hubby saya nak join class nih blh tak???...pleaseeee i'm begging u...*wink*)

Ok...sambung balik kisah saya belajar bt choc nih...start class pd pukul 10 a.m...and saya bertolak daripada rumah adalah pada jam 9.30 am...hehehe...dr rmh ke seksyen 19 bkn jauh mana pun tp takmo lmbt attend class haruslah gerak awal...mmg bernasib baik la gerak awal sebab saya blh sesat masa nak cari rumah tuh...hehehe...tp jupe jgk...so kelas start dlm 1030 a.m sbb tgu semua student smpi...dan berakhir kelas pada jam 430 pm...supposely class schedule kena hbs dlm jam 3 pm...so we're behind the schedule la...so harus ada EOT 1jam setengah...hahaha...ini kerana niat murni our tok guru untuk ajar new recipe yang kami panggil watie rocher...hahaha...mmg marbeles la watie rocher nih...:D

Antara resipi yang kami blaja adalah:

i) Choc with strawberry praline using milk choc couverture
ii) Choc with manggo praline using milk choc couverture
iii) Choc with choc praline using milk choc couverture
iv) Choc with almond filling
v) Nutty Chocolate
vi) Lollichoc
vii) Oreo choc

Selain daripada itu, banyak juga la teknik yang dia ajar...mcamana nak bt tempering...ia tempering hanya digunakan bila kita gunakan choc jenis couverture...bt choc juga choc couverture mmg agak remeh tapi rasa dia pun wallahhhh...sedap...walaupun saya tak brapa suka choc...dan harga dia pun lebih mahal sedikit berbanding chocolate yang dibuat menggunakan choc compound...

So tak tau nak merepek apalg...sbb nak tgk england vs german...go german...go german...go german...hehe...lari topik kejap so dkt bwh ni ada a few pic choc yang saya bt ari nih...gbr semasa kelas berlangsung terlupa nak amik sbb seronok sgt smpi tak sedar masa dah time...:D

Lollichoc

Oreo Chocolate

Nutty Chocolate and Watie Rocher

Chocolate with praline

p/s: erm....berbaloi-baloi...:D

2 comments:

  1. sila hantar i kotak JAH ROCHER ke opis aku ye. Hahahahaha

    ReplyDelete
  2. amik tester dkt aku dulu.pastu br order..nk tester meh dtg dkt suk.hehee

    ReplyDelete